Vår semestervecka på Mallorca

Publicerat: 2011-08-06 Kl: 20:45:43 | I kategori: Allmänt


Nu är vi hemma igen från vår underbara semestervecka på Mallorca. Vi hade lite otur med vädret då det var mulet och regn i början av veckan men sen fick vi äntligen två-tre soldagar då vi bara satt och grillade i solen.

 
 
Utsikten från hotellrummet
 

Ni vet den där känslan man får när man åker väldigt snabbt i ett gupp med bilen och det kittlas i magen eller när man tar ett djupt andetag, så känns det när man ska lyfta med ett flygplan sen kommer landningen som är likadan fast med en stor duns eller krasch när man väl landar på backen. För att vara första gången så tyckte jag att det gick väldigt bra och något jag skulle kunna göra igen. Jag var konstigt nog inte alls nervös över att flyga.

Första dagen, eller kvällen när vi kom fram hann vi inte göra så mycket eftersom att klockan redan var elva. Men sen på lördagen försökte vi sola lite men det var molnigt och knappt någon sol alls så vi bestämde oss för att gå på stan istället. Precis där vi bodde hade vi en lång gata med massa affärer, det var typ 5 meter från hotellet till staden. Jag är ganska fascinerad över att vi kunde gå på den gatan under hela veckan, i samma butiker dag ut och dag in och ändå komma med kommentaren ”Åh, har du sett den här?”, man hittade nya saker hela tiden trots att vi redan hade varit där dagen innan. 


Vår fina annans som vi hittade.

Söndagen bestämde vi oss för att gå och kolla på en marknad som låg i gamla Alcudia, ca 5 km från hotellet så vi fick en ordentlig promenad och på vägen hem började det spöregna så vi såg ut som blöta katter hela bunten. På vägen hem blev vi uppdelade i två grupper, så det var jag, Cicci, Ingström och Danne som gick lite snabbare och Danne tyckte att han skulle leta upp en affär som han hade sett kvällen innan på vägen så vi svängde in på någon bakgata och sicksackade oss hem igen. Ju länge vi gick desto mer irriterade började alla bli eftersom att vi aldrig hittade dit vi skulle och regnet bara öste ner så vi var blöta och kalla men tillslut hittade Danne till affären och nu i efterhand hade vi riktigt roligt medans vi sprang runt som dumma turister i regnet och letade som dårar.

 

En kyrkogård som låg på väg till marknaden

Måndagen var ungefär som söndagen, vi gick på stan och kollade in området. Sen på kvällen när vi var på väg hem efter att vi ätit gick vi förbi stora bollar som man blåser in luft i och som man springer på vattnet med och de testade Erik, Danne, Elin och Daniel.



Sen har vi tisdagen som var den dagen då vi gjorde mest saker för då hade vi hyrt en bil, eller minibuss var det faktiskt. Vi startade med att åka till en utsiktsplats, för att komma dit var man tvungen att åka kringelikrok vägar och då pratar jag verkligen krokiga vägar, dom var som ett synålshuvud, svängde i 180°. Jag satt fram i bussen och fy fan va högt det var när man kollade ner på sidorna och det var ett stup rakt ner till vattnet men samtidigt så var det så vackert, vattnet var alldeles klarblått.






Efter det åkte vi till Manacor för att kolla på när de tillverkade pärlor som var fina men snordyra. Efter Manacor åkte vi vidare till Magaluf där vi badade i havet och sen skulle Danne gå och hälsa på en kompis som kommer från Sverige och jobbar som bartender på ett hotell där. Magaluf är en väldigt liten, mysig men rörig stad att åka i som turist. Detta ställe är Mallorcas stora festställe, var du än tittar så ser man unga människor överallt, speciella massa snygga killar i bara badkläder, utan tröjor, överallt. Så vill man festa så ska man åka till Magaluf och gå till ett hotell som heter något på sol där säljer dom en jätte god drink som man måste prova.


Stranden i Magaluf


Onsdag och torsdag kom äntligen våran fina sol och det betydde att vi sprang ut klockan 9 på morgonen och började grilla. Så de två sista dagarna var vi inte så aktiva längre utan bara solade men vad hjälpte det? En liten bränna fick vi väl men inte så mycket som jag hade hoppas på.


Drinkbeställning

Och toppen på allt så har jag åkt på världens förkylning som började i mitten av veckan och sen innan vi skulle åka hem kände jag mig lite bättre men efter att ha suttit på flygplanet hem så har det bara blivit värre. Så nu har jag ont i halsen är förkyld och har feber. Bra slut på min semester. Och nu en vecka efter att vi kommit hem är jag fortfarande sjuk och nu går jag på penicillin.  


Efter en hel dag i solen var vi helt slut 

Jag kan verkligen rekommendera Alcudia som resmål och El Lago som hotell för det ligger väldigt bra placerat, man bor i centrum, det finns pol och det är ungefär 100 meter att gå till havet. Det negativa är att de inte har någon restaurang på hotellet men eftersom att man bor så centralt så är det inga problem att hitta något matställe, vi bodde till och med granne med två matställen.


Allt jag köpte under resan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0